Συνέντευξη στη Στέλλα Μεϊμάρη
Ο μητροπολίτης Γόρτυνος, κ. Ιερεμίας, μιλάει στο "Αγιορείτικο Βήμα" για όλους και όλα. Ο λόγος του καταιγιστικός και χωρίς περιστροφές, αλλά καίριος και ρηξικέλευθος.
Θεωρεί αιτία της κρίσης "τα αμαρτήματα των Ελλήνων και κυρίως των εκκλησιαστικών και πολιτικών αρχόντων", ενώ προειδοποιεί "τους παραχαράκτες της ιστορίας μας και υβριστές των ηρώων μας (τύπου Ρεπούση) να μην τολμήσουν ποτέ να ᾽ρθουν στην Δημητσάνα ή στη Μεγαλόπολη και να πουν τις βλακείες τους, γιατί δεν τους εγγυάται την ασφάλειά τους".
Επισημαίνει ότι εάν ευσταθούν όσα ακούγονται για το θάνατο του Μακαριστού Αρχιεπισκόπου Χριστοδούλου, από τον οποίο ο ίδιος έλαβε την Αρχιερωσύνη, "τότε θα καυχάται περισσότερο η Ελλαδική Εκκλησία γι᾽ αυτόν, γιατί πρόκειται περί μάρτυρος", καταλογίζει "αθεΐα και βία" στο κόμμα της Χρυσής Αυγής, ενώ παράλληλα τονίζει ότι η εκκλησιαστική περιουσία θα έπρεπε να δοθεί από την Εκκλησία απευθείας στο λαό.
Διαβάστε ολόκληρη τη συνέντευξη του Σεβασμιωτάτου:
Ο μητροπολίτης Γόρτυνος, κ. Ιερεμίας, μιλάει στο "Αγιορείτικο Βήμα" για όλους και όλα. Ο λόγος του καταιγιστικός και χωρίς περιστροφές, αλλά καίριος και ρηξικέλευθος.
Θεωρεί αιτία της κρίσης "τα αμαρτήματα των Ελλήνων και κυρίως των εκκλησιαστικών και πολιτικών αρχόντων", ενώ προειδοποιεί "τους παραχαράκτες της ιστορίας μας και υβριστές των ηρώων μας (τύπου Ρεπούση) να μην τολμήσουν ποτέ να ᾽ρθουν στην Δημητσάνα ή στη Μεγαλόπολη και να πουν τις βλακείες τους, γιατί δεν τους εγγυάται την ασφάλειά τους".
Επισημαίνει ότι εάν ευσταθούν όσα ακούγονται για το θάνατο του Μακαριστού Αρχιεπισκόπου Χριστοδούλου, από τον οποίο ο ίδιος έλαβε την Αρχιερωσύνη, "τότε θα καυχάται περισσότερο η Ελλαδική Εκκλησία γι᾽ αυτόν, γιατί πρόκειται περί μάρτυρος", καταλογίζει "αθεΐα και βία" στο κόμμα της Χρυσής Αυγής, ενώ παράλληλα τονίζει ότι η εκκλησιαστική περιουσία θα έπρεπε να δοθεί από την Εκκλησία απευθείας στο λαό.
Διαβάστε ολόκληρη τη συνέντευξη του Σεβασμιωτάτου:
- Οικονομική κρίση, αυτοκτονίες συνανθρώπων μας καθημερινά, ανέχεια και απελπισία. Ποια θεωρείτε, σεβασμιώτατε, ότι είναι τα πραγματικά αίτια της κρίσης που βιώνουμε σήμερα και τι θα πρέπει να γίνει ώστε να αλλάξουν τα πράγματα;
Κατά την Αγία Γραφή, την Παλαιά και την Καινή Διαθήκη, αιτία όλων των κακών που συμβαίνουν στην ανθρωπότητα είναι η αμαρτία. Φώναζαν οι Προφήτες στην Παλαιά Διαθήκη για την αποστασία του λαού του Ισραήλ και τον απειλούσαν ότι αυτή του η αποστασία θα του φέρει μεγάλα δεινά στο έθνος του.
Δεν άκουε όμως ο λαός την φωνή των Προφητών, γιατί παρασυρόταν από τα κηρύγματα των ψευδοπροφητών, οι οποίοι με τους λόγους τους θώπευαν τον λαό ότι είναι καλός και ότι θα έχει πάντα ειρήνη. «Ειρήνη, ειρήνη και πού εστίν ειρήνη;», λέγει ο προφήτης Ιερεμίας (Ἰερ. 6,14). Και όταν συνέβηκε η δική μας υποδούλωση στον Τούρκικο ζυγό, πάλι οι τότε άγιοι Πατέρες ως αιτία της υποδουλώσεώς μας αυτής εύρισκαν την αμαρτία και μάλιστα την μεγάλη-μεγάλη αμαρτία, την προδοσία της Ορθοδόξου πίστεως από τον Πατριάρχη και τον Αυτοκράτορα και τους Ιεράρχες – πλην του αγίου Μάρκου του Ευγενικού – με το να υπογράψουν την ένωση με τους αιρετικούς Παπικούς.
Επειδή λοιπόν η αμαρτία είναι η αιτία όλων των κακών, γι᾽ αυτό και οι Προφήτες από παλαιά, για την απαλλαγή και την σωτηρία από τα δεινά κήρυτταν την μετάνοια. Στην γραμμή αυτή των Προφητών της Παλαιάς Διαθήκης και οι Πατέρες του υποδούλου έθνους μας, μεταξύ των οποίων πρώτος και ανώτερος ο Δημητσανίτης εθνομάρτυρας Γρηγόριος Ε´, κήρυτταν και αυτοί την μετάνοια, για να χαράξει η λευτεριά στον τόπο. Δεν ενέκρινε ο Πατριάρχης τα πρόωρα επαναστατικά κινήματα των υποδούλων Ελλήνων κατά των Τούρκων, όχι μόνο γιατί αυτά ήταν ασύνετα, αλλά κυρίως, διότι διεπίστωνε, σαν πνευματοφόρος άγιος Πατέρας αυτός, ότι ο λαός δεν μετενόησε ακόμη για τις αμαρτίες του, δεν έκλαψε γι᾽ αυτές, και δεν θα έχει λοιπόν την ευλογία του Θεού ο αγώνας του.
Γι᾽ αυτό, όπως το βλέπουμε φανερά στον παρακλητικό κανόνα της Παναγίας Προυσιωτίσσης, συντεθειμένος στην εποχή της δουλείας, η Εκκλησία στην εποχή της Τουρκοκρατίας προέτρεπε τους πιστούς σε μετάνοια, σε οδύνη για τα διαπραχθέντα αμαρτήματα, για να έρθει η ποθητή ελευθερία στην πατρίδα μας.
Και για να έρθουμε στην σημερινή κρίση της πατρίδας μας, σύμφωνα με τα παραπάνω, αιτία της κρίσεως αυτής είναι τα αμαρτήματα των Ελλήνων. Αλλά για να μην τα βάζουμε με τον φτωχό λαό, εννοώ εδώ πρώτα τα αμαρτήματα των αρχόντων, των εκκλησιαστικών και πολιτικών αρχόντων, και έπειτα του λαού.
Έτσι, για την απαλλαγή από την κρίση αυτή, ως μόνο φάρμακο και σωτήρια οδό, θεωρούμε την μετάνοια. Δέν ακούγεται όμως δυνατός ο λόγος περί μετανοίας από τους άμβωνες των Εκκλησιών, όπως αρμόζει να ακούγεται για τα κακά που μας συμβαίνουν. Γι᾽ αυτό, ως Επίσκοπος, αγιογραφικά και πατερικά κρίνων τα πράγματα, δεν βλέπω απαλλαγή από την κρίση, γιατί δεν χτυπήσαμε ακόμη τα στήθη μας, αλλά αντίθετα συνεχίζουμε με μεγαλύτερη μάλιστα «φόρα» την αποστασία μας από τον Θεό. Και πάλι πορνείες, και πάλι μοιχείες, και πάλι καρναβαλικά όργια, και πάλι περιπαιγμός των θείων, μέχρι να φτάσουμε στο μεγάλο και φρικτό αμάρτημα – ω Χριστέ!, πώς δεν άνοιξε η γη να μας καταπιεί! – της φρικτής βλασφημίας του τιμίου Προσώπου του Κυρίου μας Ιησού Χριστού, χωρίς να συγκλονιστούν οι συνειδήσεις μας γι᾽ αυτό και χωρίς να χτυπήσουν πένθιμα οι καμπάνες της Ελλαδικής μας Εκκλησίας γι᾽ αυτό.
- Ποια είναι η γνώμη σας για όσα ακούγονται κατα καιρούς από ορισμένους πολιτικούς, τύπου Ρεπούση, τα οποία επιχειρούν να διαστρεβλώσουν την ιστορία του έθνους μας;
Γι᾽ αυτούς που τολμούν να διαστρεβλώσουν την ιστορία του έθνους μας έχω να πω ότι είναι αγράμματοι και είναι απολίτιστοι. Η ιστορία, που παράγεται από το ρήμα «οίδα» (= γνωρίζω), γι᾽ αυτό και σημαίνει «γνώση», έχει πηγές, στις οποίες στηρίζει την γνώση της. Οι δε πηγές της ιστορίας της απελευθερώσεως του έθνους μας είναι σχετικά νεώτερες και δεν είναι μόνο κείμενα, αλλά και προσωπικές μαρτυρίες, φυλαχθείσες ως ιερές παραδόσεις στον λαό μας. Στην ένδοξη ιστορία του ελληνικού έθνους μας έχουν ζυμωθεί οι καρδιές μας και αυτήν έχουμε ως πλούτο και περιουσία μας πνευματική και από αυτήν αρπαζόμαστε για να συνεχίσουμε την πορεία μας σαν ένδοξη φυλή.
Την εθαύμασαν δε την ιστορία μας όλα τα έθνη της γης. Όταν συνέβηκε το ηρωικό Ζάλογγο, συγκινήθηκε όλη η Ευρώπη, ακούγοντας ότι σε μιά γωνιά της Ελλάδος κοπέλλες χαιρέτισαν τον θάνατο με χορό και με τραγούδια. Και έρχονται τώρα αγράμματοι, έτσι γιατί το σκέφτηκαν οι κομπλεξικοί, και χωρίς πηγές και επιστημονικούς στηριγμούς μάς λέγουν ανοησίες και καθαρά βλακείες, νομίζοντες τον ελληνικό λαό, που γέννησε Πλάτωνα και Αριστοτέλη, ότι είναι και αυτός ανόητος και βλάκας σαν κι αυτούς και θα τους πιστέψει.
Τους είπα και απολίτιστους, γιατί ο πολιτισμός επιβάλλει ο ένας να μην προσβάλλει αυτό που σέβεται ο άλλος.
Η πατρίδα μας με βιβλία ισχυρών επιστημόνων, με ανδριάντες και αγάλματα, με τα αθάνατα δημοτικά της τραγούδια, ύμνησε τα κατορθώματα των ηρώων της και έκανε έτσι την ιστορία της, γραπτή και προφορική (ιερές παραδόσεις). Και έρχεται τώρα η κυρία Τάδε και ο κύριος Τάδε να βάλουν ἐρωτηματικό στο μεγαλείο της ιστορίας μας. Ε, βέβαια! Άλλοι έχυσαν το αίμα τους για την λευτεριά του τόπου μας και έρχονται αυτοί και την απολαμβάνουν, χωρίς να λέγουν ούτε ένα «ευχαριστώ», οι αγνώμονες!
Όχι μόνο, αλλά και να υβρίζουν τους ευεργέτες τους και να αμφισβητούν ακόμη και την ύπαρξή τους. Στους παραχαράκτες αυτούς της ιστορίας μας και τους υβριστές των ηρώων μας και των πατρίων μας, τους συνιστώ να μην τολμήσουν ποτέ να ᾽ρθουν στην Δημητσάνα ή στην Μεγαλόπολη και πουν τις βλακείες τους, γιατί δεν τους εγγυώμαι την ασφάλειά τους!
- Πιστεύετε ότι υπάρχει σχέδιο για χειραγώγηση του λαού απο διάφορα λόμπι που επιθυμούν την πλήρη απαξίωση της Εκκλησίας;
Ναι, το νομίζω και το πιστεύω. Καταχθόνιες δυνάμεις, του Αντιχρίστου δυνάμεις, ενεργούν και δρουν με καταστρωμμένο σχέδιο και σύστημα για να αποσπάσουν τον Ελληνικό λαό από τις ιερές του παραδόσεις, για να τον αποκόψουν από την Εκκλησία, για να τον κάνουν απάτριδα και άθεο. Και το σχέδιό τους αυτό κινείται ύπουλα. Ποιός τώρα από μας τους Ιεράρχες είναι Προφήτης, με την έννοια του «ρωέ» (= ο βλέπων) της Παλαιάς Διαθήκης, για να μπορεί να διαγνώσει τα κινήματα του σχεδίου αυτού και να δώσει φάρμακο στον λαό για να μείνει ανεπηρέαστος από τα αντιχριστιανικά και αντεθνικά διαβούλια των μυστικών δυνάμεων του Αντιχρίστου;
- Πως κρίνετε την ολοένα και ανοδική πορεία της Χρυσής Αυγής;
Ως Επίσκοπος θέλω να μένω υπεράνω πολιτικών κομμάτων και πολιτικών αποχρώσεων. Όλα τα πολιτικά κόμματα τα θεωρώ ελλιπή, γιατί είναι ανθρώπινα κατασκευάσματα. Όλα τα πολιτικά κόμματα τα θεωρώ ως ιδεολογίες, που προσπαθεί η καθεμιά να βελτιώσει τα πράγματα της κοινωνίας. Έτσι, όλα τα κόμματα θέλω να τα σέβομαι. Πολεμώ όμως, με όλη την δύναμη των πνευμόνων μου, το κόμμα εκείνο που έχει αυτά τα δύο: Αθεΐα και βία.
Η «άνοδος» της Χρυσής Αυγής, όπως λέτε, ερμηνεύεται πολύ φυσικά. Απογοητευμένος ο λαός από προηγούμενα κόμματα, χαιρέτισε με ενθουσιασμό ένα νέο κόμμα, για να απογοητευθεί ίσως αργότερα από αυτό και να στραφεί σε άλλο κόμμα, που θα του υποσχεθεί καλύτερο μέλλον. Αυτή η παλίρροια του λαού θα συμβαίνει πάντα, μέχρις ότου καταλάβουμε όλοι ότι το καλύτερο πολίτευμα για να πάει μπροστά η κοινωνία μας είναι η ΧΡΙΣΤΟΚΡΑΤΙΑ. Το Ευαγγέλιο, αυτό πρέπει να κυβερνήσει την πατρίδα μας και τον κόσμο όλο.
Γι᾽ αυτό έχουμε ανάγκη όχι από πολιτικούς, αλλά από Κοσμάδες Αιτωλούς, αγίους Ιεράρχες και Ιεροκήρυκες, που να πάρουν στο ένα χέρι τον Σταυρό και στο άλλο το Ευαγγέλιο και να κηρύττουν το μήνυμα επιστροφής στον Χριστό και στην αγία Του Εκκλησία.
- Τι θεωρείτε ότι θα έπρεπε να γίνει για την όσο το δυνατόν καλύτερη αξιοποίηση της εκκλησιαστικής περιουσίας;
Δύσκολο ερώτημα. Αλλά και εύκολο! Για την εκκλησιαστική περιουσία, αφού αυτή ανήκει στην Εκκλησία, φρονώ ότι πρέπει βέβαια να δοθεί στον λαό, αλλά να δοθεί από την ίδια την Εκκλησία, από τον Αρχιεπίσκοπο και τους κατά τόπους Επισκόπους και όχι να παρέχεται στο κράτος. Στους πολιτικούς δεν δίνουμε εμπιστοσύνη να τους παραδώσουμε την εκκλησιαστική περιουσία. Το κράτος να κάνει προτάσεις στην Εκκλησία και η Εκκλησία θα κατατέμνει και θα παραχωρεί την περιουσία της με το αποστολικό πνεύμα «κατά την χρείαν εκάστου» (πρβλ. Πράξ. 2,45).
- Πως κρίνετε την επιχειρούμενη κατάργηση του μαθήματος των θρησκευτικών από τα σχολεία, καθώς και την κατάργηση της αργίας της Κυριακής;
Το κρίνω ως φυσικό επακόλουθο της πολιτικής μερικών κυβερνώντων, που θέλουν να κάνουν άθεη την παιδεία μας και την πατρίδα μας. Δεν πρόκειται όμως να πετύχουν τίποτε, όπως το αποδεικνύει η ένδοξη ιστορία μας. Το ελληνικό έθνος πέρασε από Τουρκιά• και τότε δεν είχαμε σχολεία και δεν χτυπούσε η καμπάνα για τον εκκλησιασμό της Κυριακής. Και όμως! Και τότε τα Ελληνόπουλα μάθαιναν γράμματα, «του Θεού τα πράματα», στα Κρυφά Σχολειά, και τότε πάλι οι Έλληνες πηγαίνανε στην Εκκλησία την Κυριακή σε κρυφούς τόπους.
Ιδιαίτερα όμως για την κατάργηση του θρησκευτικού μαθήματος, παρά την αντίδρασή μου με όλους τους Ιεράρχες γι᾽ αυτό, κάπως βλέπω προσωπικά το πράγμα – ίσως και λανθασμένα – ότι είναι αποδοκιμασία από τον Θεό για μερικούς ή πολλούς θεολόγους καθηγητές και καθηγήτριες, που παρουσιάζονται αθεολόγητοι, ακόμη δε και ασεβείς στους μαθητές, εμπαίζοντες μάλιστα μερικοί απ᾽ αυτούς τις ιερές παραδόσεις μας• ενώ οι φιλόλογοι και οι μαθηματικοί ομιλούν με ενθουσιασμό για το αντικείμενο του μαθήματός τους.
Ναι, με πολύ πόνο και οδύνη το λέγω: Υπάρχουν μερικοί ακατάρτιστοι στα ιερά γράμματα θεολόγοι και δεν λέγουν από την έδρα τους ένα γλυκό λόγο για τον Χριστό και την Παναγία μας στους μαθητές τους.
Αγωνιζόμαστε με αγώνα πολύ οι Ιεράρχες να μην καταργηθεί το μάθημα των θρησκευτικών στα σχολεία. Αλλά και αν συμβεί κάτι τέτοιο, και πάλι δεν φοβούμαστε, γιατί η Εκκλησία θα στραφεί δυναμικώτερα στην Κατήχηση. Και την διδασκαλία των ιερών μας παραδόσεων θα την αναλάβει η γιαγιά! Αυτή μάλιστα θα μιλήσει πιο καλά από τον θεολόγο καθηγητή στο σχολείο. Γιατί η γιαγιά θα πει στο εγγονάκι για νηστεία την Τετάρτη και την Παρασκευή• θα πει για καντήλι, για λιβάνι, για μετάνοιες, πράγματα που δεν τα λέγουν στα παιδιά οι κύριοι θεολόγοι καθηγητές των Γυμνασίων μας.
- Τι πιστεύετε για όλα αυτά που ακούγονται για το θάνατο του μακαριστού Χριστοδούλου και για τη διενέργεια νεκροψίας-νεκροτομής;
Δεν γνωρίζω τίποτε γι᾽ αυτό. Τον μακαριστό Αρχιεπίσκοπό μας Χριστόδουλο, από τα τίμια χέρια του οποίου έλαβα την Αρχιερωσύνη, όπως όλοι, έτσι και εγώ, τον παραδεχόμαστε για δυναμικό εκκλησιαστικό άνδρα, που έγραψε ιστορία.
Είχε δυναμικό λόγο. Είναι αλήθεια ότι τέτοιοι δυναμικοί άνδρες μπαίνουν στο στόχαστρο των αντιφρονούντων που μηχανεύονται τρόπους, πονηρούς τρόπους, για την εξαφάνισή τους. Στο βιβλίο του προφήτου Ιερεμίου διαβάζουμε ένα τέτοιο περιστατικό, που συνέβηκε εναντίον του προφήτου από δικούς του μάλιστα ανθρώπους, από τους «άνδρες Αναθώθ», τους πατριώτες δηλαδή του προφήτου. Αυτοί διοργάνωσαν μία απόπειρα δολοφονίας εναντίον του προφήτου.
Τον εκάλεσαν σε τραπέζι και συνεφώνησαν να βάλουν δηλητηριώδες φυτό στο ψωμί του, για να τον εξαφανίσουν (Ἰερ. 11,18-23). Και πολλά-πολλά τέτοια παραδείγματα δολοφονικών ενεργειών έχουμε να παρουσιάσουμε από την Εκκλησιαστική μας Ιστορία εναντίον των αγίων Πατέρων.
Εάν τοιούτον τι συνέβηκε και στον Μακαριστόν Αρχιεπίσκοπό μας, τότε θα καυχάται περισσότερο η Ελλαδική Εκκλησία γι᾽ αυτόν, γιατί πρόκειται περί μάρτυρος. Η αλήθεια πάντως είναι ότι ο μακαριστός Αρχιεπίσκοπος Χριστόδουλος υπέμεινε με θαυμαστή καρτερικότητα την βάσανο της ασθενείας του, χωρίς να εκφέρει γογγυσμόν τινα. Άγιασε με την θαυμαστή υπομονή του και την προσευχή του στην κλίνη της ασθενείας του.
- Πώς σχολιάζετε τον πολύχρονο εγκλεισμό του πρώην πατριάρχη Ιεροσολύμων, κ. Ειρηναίoυ;
Δεν γνωρίζω καλά το θέμα και γι᾽ αυτό δεν μπορώ να το σχολιάσω. Προσωπικά όμως λέγω ότι μου προκαλεί την συμπάθεια κάποιος που πάσχει και υποφέρει, ενώ πρώτα ήταν στα μεγαλεία του.